04-8400458 להשארת הודעה 24 שעות ביממה

M21 – תכנון ועיצוב מרחבי למידה

_____________________

עם תחילת המאה ה 21, חל שינוי מהותי בתפיסה בנושא השפעת מרחב הלמידה על הישגי התלמידים.
בשנת 2013, נערך מחקר באוניברסיטת Salford הבריטית בנושא זה.
המחקר עקב אחר 800 תלמידים מ 35 כיתות שונות ובדק את הקשר בין סביבת הלימודים לבין ההישגים הלימודיים במקצועות המתמטיקה ולימודי השפה (קרוא וכתוב).
תוצאות המחקר גילו כי ב 73% מהמקרים שנבדקו, קיימת השפעה ישירה וחיובית של סביבת הלימודים על הישגי התלמידים במתמטיקה ובלימודי השפה.

מחקרים נוספים שנערכו והתמקדו בנושא השפעת המרחב הלימודי על הישגי התלמידים, העלו רובם ככולם את הטענה כי קיימת השפעה ישירה וחיובית כאשר כיתת הלימוד מעוצבת באופן יפה ונעים יותר, צבעונית, נקייה, נוחה ושוברת את מבנה מודל הכיתה המוכר לכולנו, על תחושת התלמידים. תחושה נעימה יותר, מרגיעה ונוחה אשר מעודדת את התלמידים להגיע להשגים ומעוררת את מוטיבציית הלימוד.
הסיבה לכך מושפעת הן מהפן הפסיכולוגי אשר גורם לשינוי התנהגות בעקבות שינוי כלשהו אליו אנו נחשפים והן מהעובדה כי לימוד במרחב שאינו מסודר יגרום לתלמיד להתמקד בארגון המקום לנוח יותר עבורו, דבר שיגרום לו להתמקד בסידור סביבת הלימוד ופחות במקצועות הלימוד. כתוצאה מכך, הישגיו הלימודיים יהיו נמוכים למדי.

בימים אלה מקדם משרד החינוך בהובלת מינהל הפיתוח את תכנית תכנון ועיצוב מרחבי 21M .
תוכנית זו באה להתאים את המוסדות החינוכיים למאה ה 21 ונועדה לאפשר חשיבה מחודשת על המרחב הלימודי בהתאם לתפיסות ההוראה החדשניות אשר מעצימות ומעודדות את נושא הלמידה הייחודית, החשיבה היצירתית ומעוררות השראה.
התפיסה של תכנית מרחבי 21M רואה את התלמיד במרכז ומתאימה לו את סביבת הלימוד לסביבה שונה, מעניינת ומיוחדת.
התכנית מעודדת ומעצימה את צורות הלמידה החדשניות כדוגמת, למידה קבוצתית, למידה אחד על אחד או אפילו למידה עצמאית.

תכנון מחדש של כיתות הלימוד בבתי הספר ושינויים זהו אמנות לכשעצמה. על המתכנן לקחת בחשבון מגוון רחב של צרכים.

ראשית, עליו לקחת בחשבון את מיקום הכיתה, גודלה הפיזי, צורת המבנה, סוג הקירות, מיקום החלונות וגודלם, תשתית החשמל בכיתה המשפיעה על מיקום התאורה, כמות המנורות ועוד.
בנוסף, עליו לקחת בחשבון את צרכיהם של משתמשי הכיתה, המורים וכמובן התלמידים.

שנית, עליו להסתכל כל כלל כיתות בית הספר כמכלול אחד. שכן, כיתות בית הספר בנויות כמעיין מסדרון אחד וכל כיתה הנה חלק ממסדרון זה. על המעצב להתייחס למסדרון זה ולעצב כל כיתה באופן שיהווה המשכיות לכיתה הסמוכה, אם כי תכנית מרחבי 21M מגבילה כל מוסד חינוכי לעיצוב של עד 4 מתחמי לימוד שתוקצבו במוסד בשנים הקודמות.

מרכיבים וקווים מנחים לעיצוב סביבות למידה-M21

עיקרון הפרסונאליות – סביבות למידה מותאמות אישית לתלמיד הכוללות מרחבי למידה אישיים, טכנולוגיות ומרחבים וירטואליים תומכי למידה אישית. כמו כן מעטפת של בית ספר חכם לניטור, התאמה ושיפור הלמידה האישית של כל תלמיד.

עיקרון השיתופיות – סביבות למידה הכוללות מרחבים המזמנים שיתופיות כגון: מרחבים פיסיים לקיום אירועי למידה; מרחבים וירטואליים וטכנולוגיות תומכי למידה שיתופית; מרחבים המאפשרים שיתוף פעולה במסגרות של תלמידים וסגל ההוראה וכלל בעלי העניין של בית הספר.

עיקרון אי-פורמליות – סביבות למידה הפועלות בכל זמן ובכל מקום. הן הכוללות מרחבי למידה בשטחים הציבוריים בבית הספר, מרחבים וירטואליים ורשת חברתית בית ספרית כזירת למידה אי-פורמלית. כמו כן הרחבת מרחבי הלמידה האי-פורמלית במעטפת המקומית והקהילתית של בית הספר.

עיקרון הגלוקליות – סביבות למידה הכוללות טכנולוגיות ומרחבים וירטואליים התומכים בתרגום זמן אמת ובנוכחות מרחוק כדי לקיים שיח ושיתופי פעולה גלובליים ורב תרבותיים.

עיקרון התמורתיות – סביבות למידה הכוללות מרחבים פיסיים גמישים ומרחבים וירטואליים מדומים ורבודים ליצירת מציאות למידה משתנה, מרחבי אי ודאות ופתרון בעיות, מרחבי מייקריות (עשיינות), יזמות וחדשנות.

עיקרון התכלול – סביבות למידה הכוללות מרחבים פיסיים ווירטואליים ליצירה, אמנות ומלאכה ולהתנסויות חווייתיות המגבשות משמעות אישית. סביבה המאפשרת מפגשים אישיים עם מנטורים ומלווים.

פונקציות וחללי משנה-מענה תכנוני לקיום מגוון פונקציות משתנות

1 .אזור לפעילות עיונית בשילוב אמצעי קצה אישיים.

2 .אזור רך ללמידה א-פורמלית ושהות.

3 .אזור מפגש ועבודה בקבוצות.

4 .אזור מיקוד פרונטלי לתלמידים ומורים מציגים, כולל מסך ומקרן.

5 .אזור הסדנא כמייקר ספייס בו בונים דברים.

6 .אזור הגלריה של הכיתה המשמשת להצגת תוצרים.

7 .אחסון כיתתי ואישי

נתי הוכברג  ומיכל רבינוביץ’

תמונה אחת שווה אלף מילים….